Olej silnikowy i filtr oleju
Zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy, czy zużyte klocki hamulcowe to nie tylko ryzyko poważnego uszkodzenia samochodu, ale przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa osób nim podróżujących(oraz wszystkich mijanych po drodze).
Wymiana oleju silnikowego co rok lub od 15 000 do maksymalnie 20 000 km(należy pamiętać, że przy wydłużonych interwałach stosuje się specjalnie opracowane niestandardowe oleje)powinno być żelazną zasadą każdego kierowcy.Niezależnie od tego koniecznie jest, by samodzielnie kontrolować nie tylko poziom oleju w silniki, ale również jego kolor.
Jak to zrobić? Samochód z zimnym silnikiem powinien stać na równej powierzchni. Przed uruchomieniem maszyny należy wyciągnąć bagnet, wyczyścić go, a po powtórnym włożeniu sprawdzić na jego miarce ilość oleju oraz konsystencję i kolor smaru.Jeśli jest go za mało – można to odczytać z bagnetu – lub zrobił się czarny, koniecznie czas na wymianę.Niski poziom smarowidła lub jego fatalna jakość – przypalenie, zużycie – doprowadzić może do zatarcia silnika.
Producenci samochodów mają różne wymagania od nośnie wymiany oleju silnikowego. Nawet mimo tego, iż na rynku dostępne są oleje pozwalające na znaczne przedłużenie interwałów wymiany, warto robić to co ok. 10 000 km.
To rozwiązanie nie tylko bezpieczniejsze, ale i tańsze.Jeśli bowiem tak wyeksploatowany olej – a raczej smolista ciecz pozbawiona jego właściwości – będzie odpowiedzialny za smarowanie, można spodziewać się awarii.
Warto pamiętać, iż olej ma też inne zadania.To np. chłodzenie silnika, zapobieganie jego zabrudzeniom produktami spalania, zwalczenie wilgoci w silniku.
Nowodziel 6
16-123 Kuźnica
Podlasie